J'ai beau taper tout les mots me venant à l'esprit sur google, du genre "maquillage, cinéma gore, effets spéciaux..." je ne trouve pas grand chose d'intéressant sur les matériaux et techniques utilisées pour rendre un aspect organique à des simili boyaux...
Juste trouvé ça sur le forum likeastory.com
Les types comparent l'utilisation de vrais organes (genre les langues dans pas mal de film de Svankmajer, ex: http://fr.youtube.com/watch?v=LhX1tvTgqC8 ) à des reproductions en latex/vinyle/silicone:
"PRO:
1) A good sculptor can create a near perfect replica of the exact size the organs would be, or exaggerate them to any extent the director/art director wants. A friend of mine was asked to scale up a human heart 1 1/2 times for Weird Al's "Like a Surgeon Video" by the art director. Unbeknownst to anyone, the video's director hired another artist to create a more cartoony style heart prop. The director (of course) went with his guy. Them's the breaks.
2) Plenty of identical duplicates can be prepared for multiple takes.
3) Synthetic props can easily have bladders/effects devices glued inside them for pulsing, bleeding, or other effects.
4) Long shelf life, can be prepped at the start of pre-production and tossed on a shelf.
CONS:
1) Expense: some of the materials can be pricey.
2) Time: It takes time to scult, prepare for molding, make a mold, clean the mold, and run castings through it which need to be cured, removed, trimmed, touched up, and colored appropriately. However, once molds are made, the time factor switches to favorable for producing a lot of something.
3) Movement: Only silicone compounds will move the same as real guts."
Mais pour les matériaux en eux même ils ne pipent mot donc je rame toujours et étant donné leur prix je préfère en savoir plus avant de me lancer.
Ca se fait au cinéma, ça se fait en stopmo (ex: http://fr.youtube.com/watch?v=RiV_ue-PbL4), c'est de la sculpture mais les enjeux sont différents me semblent-il de ceux abordés jusque là sur le forum. Donc si quelqun pouvait éclairer ma lanterne...